Waar vind ik de servicekosten waar ik voor betaal?
Algemeen
Je kunt de servicekosten terugvinden in je huurcontract onder het kopje "goederen en diensten".
Je betaalt maandelijks een voorschot voor servicekosten. Dit is een vergoeding voor extra diensten, zoals schoonmaak, tuinonderhoud en glasverzekering. Maar ook voor verwarming, watergebruik en glasverzekering. De servicekosten verschillen per gebouw. Jaarlijks rekenen wij met je af op basis van de werkelijke kosten. Betaalde je teveel voorschot? Dan krijg je geld terug. Waren de werkelijke kosten hoger dan het door jou betaalde voorschot? Dan betaal je bij. Als het nodig is, wordt het voorschotbedrag aangepast. Het overzicht van de kosten en de voorschotten staat op jouw afrekening.
Je kunt de servicekosten terugvinden in je huurcontract onder het kopje "goederen en diensten".
Huurtoeslag wordt berekend over de rekenhuur. De rekenhuur bestaat uit de netto (kale)huur plus de servicekosten. De servicekosten die meetellen voor de huurtoeslag zijn kosten voor schoonmaak van gemeenschappelijke ruimten, kosten energie voor gemeenschappelijke ruimten, kosten voor de huismeester, kosten voor dienst- recreatieruimte. Per soort servicekosten wordt maximaal € 12,- bij de huurprijs opgeteld, ook als je een hoger bedrag betaalt. In totaal gaat het dus om maximaal €48.
Dit doen wij alleen wanneer blijkt dat de kosten duidelijk hoger zijn dan het voorschot. Door de hoge tarieven van de energiecontracten vanaf april 2022, worden de voorschotten voor elektra en gas ook fors hoger. De voorschotten zullen om die reden per 1 mei 2022 worden verhoogd.
Dit is mogelijk.
Verlaag alleen je voorschot wanneer je verbruik is verminderd. Zo voorkom je kans op een nabetaling.
Heb je problemen met het betalen van de rekeningen? Neem dan gerust contact met ons op. Dan kunnen we kijken of we je kunnen helpen of doorverwijzen.
Wil je een aanvraag doen om het voorschot bedrag van de stookkosten te wijzigen? Klik hier om een aanvraagformulier in te vullen voor het wijzigen van het voorschotbedrag stookkosten.
Hiervan ontvang je een rekening. In deze rekening staat hoe je de servicekosten kunt betalen.
Je kunt de servicekosten terugvinden in je huurcontract onder het kopje "goederen en diensten".
Je ontvangt jaarlijks voor 1 juli de rekening voor de servicekosten over het afgelopen jaar.
Voor de afrekening van de stookkosten ontvang je een aparte afrekening. Deze afrekening zul je niet later dan 1 juli 2022 ontvangen.
Hiervoor kun je telefonisch 085-210 1910 contact met ons opnemen. De Woningraat zal dan nogmaals de rekening beoordelen.
Ja, het is mogelijk om een betalingsregeling af te sluiten. Hiervoor kun je telefonisch 085-210 1910 contact met ons opnemen
Je ontvangt het geld binnen 14 dagen op je rekening.