Zonnepanelen

De Woningraat werkt sinds 2015 samen met Stichting Wocozon om huurders te laten profiteren van goedkope zonnestroom. Wocozon is een stichting zonder winstoogmerk, speciaal bedoeld voor huurders van woningcorporaties. Wocozon verzorgt de installatie van en het onderhoud aan de zonnepanelen.

Waarom zonnepanelen?

Zonnepanelen wekken duurzame stroom op. Deze stroom is beter voor het milieu dan stroom die wordt opgewekt met fossiele brandstoffen. Daarnaast is het tarief voor zelfopgewekte zonnestroom goedkoper dan voor reguliere stroom. Huurders die kiezen voor zonnepanelen besparen gemiddeld €150 per jaar op hun energierekening. Deze besparing komt voort uit het lage zonnestroomtarief van 16,5 cent per kWh. Huurders betalen alleen voor de stroom die zij verbruiken en door de panelen is opgewekt. Deze betaling wordt gedaan via de servicekosten. Verder brengen de zonnepanelen geen kosten met zich mee. Ook niet bij storing, reparaties of schoonmaak.

Hoe werkt het?

Zodra je je aanmeldt voor zonnepanelen, wordt er een afspraak gemaakt om jouw woning te inspecteren. Deze inspectie wordt uitgevoerd door het vaste installatiebedrijf van Wocozon, Zonmaat. Het kan zijn dat het dak niet geschikt is voor zonnepanelen. Bijvoorbeeld doordat er te weinig zonlicht op het dak valt, of doordat er een dakkapel is geplaatst. Ook kan de groepenkast zijn verouderd. Deze moet dan worden aangepast of vervangen door De Woningraat. Als blijkt dat jouw woning geschikt is voor zonnepanelen, wordt er gekeken hoeveel panelen er op het dak passen. Daarna wordt de verwachte opbrengst van de panelen in kWh berekend. Op basis hiervan ontvangt je een aanbod. Als je akkoord gaat met het aanbod, wordt de installatie van de panelen ingepland. De zonnepanelen worden binnen 1 dag geïnstalleerd.

En daarna?

Je gaat de stroom verbruiken die door de panelen wordt opgewekt. Dit betekent dat je minder stroom gaat afnemen van jouw reguliere stroomleverancier. Het voorschot dat je betaalt aan die stroomleverancier moet daarom naar beneden worden bijgesteld. Je gaat immers stroom afnemen bij De Woningraat, en betaalt hiervoor via de servicekosten. Ondanks dat er een nauwkeurige inschatting wordt gemaakt van de opbrengst van de panelen, kunnen er kleine verschillen zitten tussen de verwachte en daadwerkelijke opbrengst. Daarom worden de kosten en opbrengsten van de panelen een keer per jaar verrekend. Dit gebeurt in oktober. Ondertussen kun je zelf de opwekking monitoren via jouw persoonlijke webpagina.

Interesse?

Bij interesse kunnen huurders van De Woningraat zich aanmelden voor zonnepanelen. Dit kan door te bellen of mailen naar De Woningraat (tel. 085 210 1910, mail info@dewoningraat.nl) of Wocozon (tel. 085 744 1058, mail info@wocozon.nl). Heeft u vragen? Neem dan gerust contact met ons op.

Veel gevraagd over Zonnepanelen

Ik wil graag zonnepanelen op mijn woning laten plaatsen. Hoe kan ik dat regelen?

Als u woning hiervoor geschikt is kan dat De Woningraat werkt hiervoor samen met Wocozon. Via de website van wocozon kan meer informatie aagevraagd worden.

Waarom biedt De Woningraat zonnepanelen aan via Wocozon?

Wij willen graag verduurzamen en tegelijkertijd de woonlasten voor onze huurders verlagen.

Hoe bespaar ik met zonnepanelen?

Alle stroom die de zonnepanelen opwekken hoeft niet meer afgenomen te worden van de energieleverancier. Zonnestroom is goedkoper dan stroom van de reguliere energiemaatschappijen.

Waarom moet ik betalen voor zonnepanelen?

Je hoeft alleen te betalen voor het gebruik van de zonnestroom. De installatie en het onderhoud is gratis.

Zijn de kosten onderdeel van de huur van mijn woning?

Nee, het bedrag dat u betaalt voor zonnestroom staat los van de huur en is een onderdeel van de servicekosten. Dit bedrag wordt dus niet meegenomen in een eventuele jaarlijkse huurverhoging (en heeft geen effect op de huurtoeslag die je mogelijk ontvangt).

Wat is het voorschot zonnestroom?

Voor het gebruik van de zonnestroom betaal je per maand een voorschot via de servicekosten . Dit voorschot is berekend op basis van de verwachte opwekking van de zonnepanelen. Deze berekening is uitgevoerd voordat de zonnepanelen op het dak werden geplaatst. Te veel of te weinig betaalde bedragen voor de zonnestroom worden afgerekend.

Krijg ik ook een jaarnota?

Ja één keer per jaar (in oktober) ontvangt je de zonnestroom jaarnota over een bepaalde periode. Deze berekening laat zien hoeveel de zonnestroominstallatie aan zonnestroom heeft opgewekt en eventueel hoeveel je daarvan hebt verbruikt.

Is mijn woning geschikt voor het plaatsen van zonnepanelen?

Dit is niet vooraf aan te geven of uw woning geschikt is voor zonnepanelen. Na aanmelding voor zonnepanelen, bekijkt Wocozon of het dag geschikt is. Dit hangt o.a. af van de hoeveelheid zonnestraling en beschikbare ruimte op het dak.

Waar worden de zonnepanelen geplaatst?

Op de plek waar de meeste zonnestraling is.

Zijn er aanpassingen in mijn woning nodig voor het plaatsen van zonnepanelen?

In iedere woning moeten de zonnepanelen worden aangesloten op de groepenkast. Over het algemeen zijn hier weinig tot geen aanpassingen voor nodig. Soms moet de meterkast worden uitgebreid. De Woningraat neemt deze kosten voor haar rekening.

Voorschot energieleverancier aanpassen ja of nee?

Maandelijkse minder aan de energieleverancier betalen of een spaarpotje opbouwen? Doordat je bespaart op de stroomkosten betaal je de energieleverancier minder geld . Je hebt nu de keuze uit twee opties: Optie 1: Je doet niks en krijgt aan het eind van het energiecontractjaar het teveel betaalde bedrag aan stroomkosten in een keer terug van de energieleverancier. Je kunt dit zien als een soort spaarpotje waar je elke maand een bedrag in stopt. Dit bedrag is gelijk aan de besparing die je elke maand opbouwt door voordelige zonnestroom. Optie 2: Je verlaagt direct het maandelijkse termijnbedrag (ook wel voorschotbedrag) bij de energieleverancier (stroomleverancier). Mocht je eind van het contractjaar toch meer bespaart hebben door de zonnestroom, dan krijg je het overige bespaarde bedrag in een keer terug van de energieleverancier.

Moet ik zelf aan mijn energieleverancier doorgeven dat er zonnepanelen op mijn woning zijn geplaatst?

Ja, je moet dit zelf doorgeven aan de energieleverancier. Wocozon doet dit ook, als de bewoner dat aangeeft bij het tekenen van het contract.

Hoe kan ik zien hoeveel stroom er wordt opgewekt door de zonnepanelen?

Ja, je krijgt de mogelijkheid om de opwekking te bekijken via je eigen webpagina. Zo kun je zien hoeveel stroom de zonnepanelen opwekken en of dit meer of minder is dan de verwachte opbrengst.

Waar meld ik een storing aan mijn zonnepanelen?

Je kunt storingen aan de zonnepanelen melden bij Wocozon.